25 maj 2009

Stickad bolero använd på bröllop i helgen


Fick användning för min bolero och långklänning på "frackbröllop" i helgen!

Jag stickade boleron i ett soligt Umeå för två år sedan. Det tog en himla tid men jag höll tålamodet och gjorde klart den utan att låta den bli liggande bland mina påbörjade projekt. Ena framstycket fick jag repa upp då jag vid monteringen noterade att de av bara farten stickats lika och inte spegelvända... tokigt det kan bli, men bra skulle det ju bli så "gör om gör rätt". Den har använts på två bröllop nu. Förra året med en mörkrosa klänning från MQ.

Klänningen i ljusblått silkestyg sydde min mamma när jag skulle på bal i 9:an. Den passade perfekt efter att jag har sytt in den några cm för att bli fint figursydd.

Mönstret på boleron är från Garnstudio. Mönstret heter 100-16. Drops Silke Alpacka färg 3140, har gjort att plagget är väldigt mjukt och värmande. Jag lät bli att göra bollar (enligt mönstret) och har istället sytt fast vita pärlor längs hålraderna. Jag har även struntat i de korta ärmarna. Boleron var rätt så klurig eftersom det var en hel del räknande för att få till hålraderna och de svängda framstyckena. Broschen som håller ihop boleron undert bysten tror jag är köpt på Gina Tricot för några år sedan.
Kul när det man kämpar många timmar med kommer till användning också.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar