12 juni 2009

Ibland får man framstå som tokig...

Igår hade vi terminsavslutning på jobbet och alla hade fått en lunchpåse. Vi var ett gäng som gick hem till en kollega vid lunchen, eftersom vädret var tämligen ostadigt. Plötsligt insåg jag att plastpåsarna som vi fick maten i var dimmigt genomskinliga... jag behöver dem!!! Lite försiktigt sa jag: "Om ni inte vill behålla er påse så tar jag den gärna"... Å sen var det bara att förklara. Nytt virkprojekt, oh yes! Jag tror mina arbetskamrater tycker att jag är lite tokig... när jag förklarade att gamla plastpåsar ska bli en ny mer hållbar väska/kasse.

Ni kommer garanterat få se reslultatet på bloggen när väskan är färdig. Jag har tidigare utsatt mina nära och kära för att rensa i sina garderober för då behövde jag t-shirts och gamla lakan. Jag har bland annat gjort en stor matta som kommer ut på bloggen snart :)

I veckan påbörjade jag ett plastpåseprojekt men så klart hade jag inte tillräckligt av påsar i samma färg, dimmigt genomskinliga. Där av anledningen till att mina ögon glimmade till då jag insåg guldgruvan av plastpåsar i rätt färg :)

Inspirationen till att använda meterial som finns i vår närhet men som vi för det mesta betraktar som skräp fick jag av Mönsterarkivet (kolla in bloggen, det finns en gedigen samling av länkar till alla sorters mönster). Hon kallar metoden för uppvinning, översatt från engelskans upcycling.

Kolla in och förstå att det finns andra som varit tokiga... jag har bara hakat på... finns mycket att göra: http://www.craftstylish.com/item/46018/newspaper-plastic-bags-dog-hairupcycle-them-into-yarn

På nedanstående länk finns en tydlig instruktion hur man klipper ögglor av plastpåsen och sedan låser ögglorna i varandra så att det blir ett "dubbeltrådigt garn". Jätte enkelt faktiskt!http://www.myrecycledbags.com/2007/02/17/instructions-for-cutting-plastic-bags-creating-recycled-plastic-yarn/

Att spinna garn av tidningspapper är ett framtida projekt, i klimatsmarthetens anda.
http://greenupgrader.com/2138/handspun-recycled-newspaper-yarn/


Helgen planerad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar